SNAKK ENKELT
Snakk enkelt og tydelig. La én person snakke av gangen. På grunn av symptomene og Påls følelsesmessige tilstand vil han ha problemer med å forstå, eller følge med på, komplekse utsagn eller argumenter.
TENKNING
Prøv å forstå den andre personens tankegang. Særlig hvordan vedkommende har det. Med Gode Råd prøver vi å oppfordre mennesker til å snakke om det som gjør dem sinte, opprørte eller desperate. Dette er til dels en utsettelsestaktikk, og dels et forsøk på å forstå hva som foregår. Bjørg sa: ”Jeg kan se at du er ordentlig opprørt, Pål, hva skjedde i går kveld?”
UNNGÅ KONFRONTASJON
Unngå å gi ordre, skylde på eller dømme. Bjørg sa ikke: ”Du ble paranoid igjen fordi du ikke har tatt medisinene dine.” Hun ga Pål et valg eller et alternativ. ”Kan det være at du føler deg paranoid?”
GJENTA
Repeter hvis nødvendig. Pål var distrahert av tankekjøret og frykten for at folk var ute etter ham. Bjørg måtte si til ham mange ganger at Roy allerede hadde med bilen på fisketur før Pål forsto hva hun sa.
SMIDIGHET
Dette er ingen konkurranse der den med sterkest vilje vinner, og det er heller ikke en test på hvem som har rett og hvem som tar feil. Legg fra deg dine foretrukne valg og vær villig til å slakke på kravene. Unngå at den andre personen ”mister ansikt”. Pål hadde et desperat behov for sigaretter, så Bjørg ga ham litt penger for å gå i kiosken. Dette ga henne ekstra tid til å samle tankene og legge videre planer for hvordan dette skulle håndteres.
DEG SELV
Du kan ikke alltid løse problemet alene, du trenger kanskje hjelp. Vis tillit til systemet, men ikke gi løfter om utfall. Bjørg sa: ”Akutt-teamet er der for å hjelpe deg. Vi kan ringe dem, de er eksperter på slike situasjoner.”