Det kan være vanskelig å snakke med helsearbeidere om personen du er pårørende til, de kan komme til å nekte å fortelle deg visse ting av hensyn til taushetsplikten.
Dette kan gjøre det vanskelig å yte omsorg til personen, og det kan føre til at du føler deg utestengt fra omsorgen. Før helsepersonell kan dele informasjon med deg, må personen du er pårørende til gi uttrykk for hva slags informasjon de har tillatelse til å gi deg (rent teknisk betyr dette at personen gir sitt samtykke). Dette er viktig for personen, så han eller hun føler at det er trygt å snakke fritt med helsearbeiderne om opplevelsene sine. Uansett er det mye informasjon helsepersonellet kan dele fritt med deg.
Informasjonsformidling handler om at helsepersonell og pårørende deler viktig informasjon. Dette skal sikre at pårørende får tilgang til de nødvendige tjenester, samt får den informasjonen de trenger for å kunne yte god omsorg. Det er tre hovedtyper informasjon:
Generell informasjon
Allment tilgjengelig informasjon om psykiske helseproblemer, informasjon om behandlingstilbud og -tjenester.
Personlig informasjon
Spesifikk informasjon, om for eksempel personens psykiatriske diagnose, medisinering og pleieplan.
Personlig sensitiv informasjon
Svært personlig informasjon, som seksuell legning eller personens syn på forholdet til familiemedlemmer.
Pårørendes rett til informasjon
For at pårørende skal kunne gjøre bruk av sine rettigheter og utføre sine oppgaver, er de avhengige av tilstrekkelig informasjon om pasientens helsetilstand og den helsehjelpen som gis. I tillegg skal de ha informasjon om hvilke rettigheter og muligheter lovgivningen gir den pårørende.
Helsetjenesten har en vanlig veiledningsplikt som innebærer at pårørende som henvender seg skal gis generell informasjon om rettigheter, vanlig praksis på området, saksbehandling, mulighet for opplæring og faglig informasjon om psykiske lidelser og vanlig behandling. Herunder er det grunn til å presisere at sykehusene har som en av sine lovpålagte oppgaver å gi opplæring til pasienter og pårørende. Med pårørende menes her også kretsen ut over nærmeste pårørende.
Helsepersonellet har ansvar for at informasjonen er tilpasset mottakerens individuelle forutsetninger som alder, modenhet, erfaring og kultur og språkbakgrunn. Den skal gis på en hensynsfull måte. Ved språkproblemer kan det være aktuelt å benytte tolk. Det frarådes å bruke pasientens pårørende i slike tilfeller.