Første regel: Unngå krangling (eller langvarige diskusjoner) om stemmer eller vrangforestillinger, hvis det er mulig.
Hvorfor? Personen kan føle seg trengt opp i et hjørne og det kan få vedkommende til å gå enda mer iherdig inn for å bevise at det han forestiller seg er sant.
Si; «Det er vanskelig for meg å forstå hvorfor noen mennesker skulle være ute etter deg. Men jeg forstår at det kan være vanskelig å ha sånne tanker. Jeg skulle ønske at du kunne ta det opp med behandleren din.”
Andre regel: Unngå å bli sint hvis du kan.
Hvorfor? Du vil bare føle deg verre. Relasjonen deres vil lide under det. Det virker ikke.
Gjør/si; «Ta en pause/ha litt tid for deg selv. Tenk ”det er sykdommen, ikke personen som snakker”.
Tredje regel: Ikke bekreft vrangforestillingene eller forestillingen om at personen hører stemmer.
Hvorfor? Den du er pårørende til kan tolke det som bevis for at han eller hun har rett.
Si; ”Ut fra mine erfaringer opp gjennom årene er jeg sikker på at radiobølger ikke kan styre tankene dine.”
Fjerde regel: Gi klart uttrykk for hva du tror om vrangforestillingen eller stemmene.
Hvorfor? Det reduserer sjansen for at de vil mistolke det du sier.
Si; ”Jeg er 100 prosent sikker på at jeg ikke putter stemmer i hodet ditt med vilje.”
Femte regel: Gjenkjenn og sympatiser med fortvilelse og gjør et nummer ut av anerkjennelsen din.
Hvorfor? Alle føler seg litt bedre når de vet at noen bryr seg, og positive tilbakemeldinger oppmuntrer personen til å komme tilbake for å få mer.
Si; ”Det må være veldig vanskelig for deg. Du er veldig sterk/tapper/målbevisst.”
Sjette regel: Anerkjenn at han er i sin fulle rett til å velge å tro det han tror (selv om du vet at det er feil).
Hvorfor? Det demper konfliktnivået og forhindrer at de må ta forestillingen sin i forsvar.
Si; ”Jeg forstår at du tror på det og du har rett til det. Jeg kan bare ikke skjønne hvordan det skulle foregå, det fremstår ikke som virkelig i mine øyne.”
Sjuende regel: Gi personen tid og rom til å uttrykke seg.
Hvorfor? Når man er under press er det vanskeligere å kommunisere effektivt.
Si; ”La meg bare sjekke at jeg forstår deg rett … (gi et kort sammendrag av hva personen har sagt).”